MY PAGE


XOXO

Saturday, November 26, 2011

Hanya sehelai Kertas | DUIT

assalamualaikum ols... SIHAT ??
hope korang sihat k.....
Tak sabanye nak g program sok.. Baju dah dapat, PUAS aty sangat. =D

**

semalam aku ade satu kelas je... belajar pasal DUIT.. almaklum laa... course pon ISLAMIC BANKING kan...

satu soalan yang menarik PERHATIAN aku....and korang pikir2 la jawapannye k...

Apa yang menyebabkan SEHELAI kertas yang kita panggil duit tu JADI LAKU ??

pernah tak korang terpikir, sehelai kertas je pon, TAPI berNILAI...


cuba korang TEST, amek ketas, then koyakkan + tulis RM1 ke, RM10 ke.. g kedai, beli BARANG...
haaa.. MAU makan pelempang korang ng pakcik kedai tu.. hehekk..

SO, macam mane korang nak jadikan KERTAS korang tu berNILAI ??

ishh... kita mane leh buat DUIT sendiri... BNM je boleh... BNM tu ape?? BNM tu BANK NEGARA MALAYSIA.
diorang yg CREATE MONEY...
cepad amek duit korang, n belek2 la duit ketas tu...... korang rasa mane yg menunjukkan KERTAS tu ade nilai ??


*


Sebab ade BANK NEGARA MALAYSIA ia berNILAI ??
NO


Sebab ade Sign name GARBENOR yg chantek?
Kurang tepat..


Sebab ade gambar SULTAN yg hensem ? =D
kurang Tepat jugak....

so korang rasa ??

boleh pikir ag TAK ni ???




xpe2, aku gtaw ape yang aku taw dr lecturer aku k...


Ni la yang paling TEPAT... hehehek..
aku pon baru taw...
dah terang2 dye tulis...

WANG KERTAS INI SAH DIPERLAKUKAN DENGAN NILAI BNM.
>.<

so, ni bukan ENTRY klik2 yee. huhu
just fer ur info TENTANG DUIT... ='D


sempat lagi aku berKREATIF2 masa tenga belajar.. huhu
jangan ikut cara akk ye adik2. =p






suka? LIKE & COMMENT keyh ^_^

2 comments:

de'X said...

lol..kalu mate xtajam try g amik kanta pembesar xpun mikroskop..then cube tngok betol2 BNM tu disusun dengan perkataan ape..tu lah perakuan nilai yg sebenar. (^_^)Y
BTW mne bju aku?

~naddy~ said...

@de'X

hehek.. nty ko gtaw ag ye. =p
baju ko kat haziq. =D