MY PAGE


XOXO

Tuesday, November 1, 2011

sphynx | naked cat

hyep olss... assalamualaikum.... seharian dok pikir nak manaip belog, WALAUPON banyak keje yg tak siap ag....pas isya jupg nak g bilek membe, wt saimen.. sok presentation... SANGAT last menet -_-*

oke2. berbalik pada tajuk.... SPHYNX ..... cube korang sebut... hehe.... lau tak boleh, try GOOGLE TRANSLATE.. nanty ade pompuan aja care cakap... err...

tertarik giler aku dengan TOPIK neh..... Sphynx neh, KUCING yang tak ade BULU.....
KULIT jee....pelik kan ?? tapi itu la kejadian ALLAH... =)
disebabkan aku penCINTA kucing, aku nak SHARE ng korang....


Bentuk dan Ciri Kucing Sphynx
Panjang badan sedang, tegap dan membulat didaerah perut seperti tabung serta dada lebar. Kepalanya lebih panjang dibanding lebarnya dan berbentuk segitiga. Dahinya rata dan tulang pipi menonjol, hidung pendek dengan lekukan yang jelas atau hanya sedikit lekukan. Dagu tegas dan sedikit kumis, pendek atau sama sekali tanpa kumis.
Telinganya besar, lebar pada bagian bawah dan berdiri tegak, bagian dalam telinga tidak berbulu. Mata berbentuk bulat lemon dengan ujung bagian luar mengarah ketelinga dan terbuka lebar, semua warna mata diakui dan tidak perlu sesuai dengan warna bulu. Leher panjang, bulat dan berotot.
Kaki panjang dan proposional dengan ukuran tubuh, kaki depan lebih ramping dan lebih pendek dari kaki belakang, jari kaki panjang dengan telapak kaki tebal. Ekor panjang dan berbentuk cambuk, diujung ekor ditemui sedikit bulu menyerupai ekor singa. Kulit seluruh tubuh dengan sedikit bulu bertekstur sangat halus, berkerut dibagian kepala, badan dan kaki. Pada anak kucing jumlah kerutan pada kepala dan kulit lebih banyak. 




Sphynx neh kulit dye sensitif giler.. kena pandai jaga... siap pakai losyen bakai...
cuaca plak tak boleh panas2... Auww..! PUTERA PUTERI LILIN uolsss. HAHA
Kalau kucing neh garu, boleh menyebabkan kulit dye luka... kesiannye. sbb tu tuan kucing ne pastikan kuku kucing tu TAK tajam.....


yang paling penting...

KUCING NI KUAT MERAJUK !

so, jage la perasaan dye k.. =p

ade 3 jenis SPHYNX..

1. Canadian Sphynx


2. Don Sphynx


3. Petersburg Sphynx


**
**

dapat korang bezekan ??? heheh

HITAM tu chantek kan ?? =p

sayangi kucing anda =)

suka? LIKE & COMMENT keyh ^_^


2 comments:

bobiedanbad said...

comel

~naddy~ said...

@bobiedanbad

kan.. tp takut nak bela. sensitif kucing neh. :)