Friday, September 9, 2011

Resepi : Udang Masak Tempoyak

hyep ols ! assalamualaikum !

rasanye dah lame tak update resepi masak2 dalam belog neh..
so now, aku nak share ng korang ape yg aku masak td... tetibe menjadi feveret aku plakk..
Tapi masa masak, bukan men lagi pening bau tempoyakk huhu !
yg penting, UDANG ! =))
korang suke ke udang masak tempoyak ?? Sedapp...

so, we start now.. simple jeewp...

Bahan - Bahan ::

1. Udang (sederhana besar ) - 8 ekor
2. bawang besar, sebijik.
3. Cili merah 3 bijik
4. Tempoyak 3 sudu besar ( nak lebih pon xpe )
5. serai sebatang ( diketuk je )
6. Garam 1 sudu
7. air ( 2cawan) -- ikut suke la, kalau nak kuah lebih, air pon lebih ye. :)

cara cara ::

1. blender, bawang besar dengan cili merah. jangan terlalu hanco ... sebelum blend mesti la potong kan..
2. amek periuk kecik, masukkan bawang ng cili yg dah di blend + tempoyak + serai + garam + air.
3. masak di atas api sederhana. jangan api beso yee. * td dah kena tego ng mama, isshh ape api beso2 neh.. -_-
4. biler dah mula mendidih, masokkan udang.... kacau sehingga masak...camne nak taw dah masak belum, ofcoz la biler udang dah jd merah, then bia kejap, tutop api..
DONE !
kalau nak tambah petai pon boleh, aku tak suke petaii.. -_-


ni je yg tinggal ~~


** ikot korang laa. kalau aku, tak suke bkuah sgt... sedap oOo.. udang kan manis... perrgh !!

esok nak buat apam dot dott. lagii....



suka? LIKE & COMMENT keyh ^_^

No comments: