MY PAGE


XOXO

Saturday, August 13, 2011

Ihya Ramadhan | ustaz Don daniyal

assalamualaikum semua ! tengah buat ape?? relax2 je ye? hehe
tadi lepas wt biskut tart nenas adunan ke2, menunggu USTAZ DON kul4.30pm.. wahhh. dah tau timing weh. haha
mane tak nyee, tnya auntie aku yg keja kat sane, ustaz don kul bpe???
kalau korang nak taw, sepanjang ramadan neh,


ihya ramadhan @ tv al hijrah kul 4.30pm.
semalam tunggu depan tv kul4.30 pm, tapi ustaz lain yg muncul... grrr..
suke tgk USTAZ DON, sebab cara dye cakap, sgt menarik perhatian weh. macam MAT LUTHFI. =))

tadi TOPIK, perkara MAKRUH ketika berpuasa...
jom aku nak kongsi ng korang info best neh.

1. Jangan kumur berlebihan. INGAT, kalau tengah amek wuduk nak solat, jangan dok mandai2 kumuq lebih 3x... MAKRUH nanty. kalau kumuq saje2 pon tak boleh...takut nanty tertelan plakk air tu..

2. Jangan bersugi selepas waktu zohor.bersugi tu GOSOK gigi laa... "ALLAH suka bau mulut orang berpuasa" ...

3. Jangan berbekam aka suntik keluar darah. kenapa TAK BOLEH ?? sebab biler suntik, kehilangan darah, orang akan jadi lemah, so, tak di galakkan berpuasa. takut dye tak boleh beribadah kepada ALLAH. puasa SIA SIA kalau tak beribadah kepada ALLAH, cthnye, SOLAT. kalau tak SOLAT, PUASA penat jee..

4. Jangan mencium pasangan.kalau SUAMI ISTERI, cium nk g kerja bulan ramadan, cuti2 la kiss ye. hehe yang blom berkahwin, kapel2, kalau bercium, HARAM oke. Ustaz don cakap..... =p

5. Jangan tidur berlebihan. Tidur tu satu IBADAH, ibadah sebab ape?? daripada dye tgk tv ctew bukan2, baik dye tidur. tapi JANGAN lebih2 plakk.. semyang tinggal sume.

6. Jangan kumpul air liur dan telan. Haa. ni budak2 salu buat.. aku ? err tak penah laa.. eeiiyuu... JANGAN gatal2 nak kumpul2 air liur then telan. haha kenyang ke?? ishh..

7. Jangan bercakap banyak tanpa tujuan. asek bercakap je dr lepas sahur, sampai nak berbuka, asek sembang je.. stop2 la jugakk.. yang neh aku gelak2 ng mama, sebab mama pon kekadang sambil masak kat dapur, sambil sembang2 ng jiran kat sebelah. hehe penattt je cakap banyak neh.
pesanan ustaz don, pasal FB... >>walaupon jari yang menaip, kutuk2 orang, tu pon dikira mengumpat, walaupon tak kuar dr mulut sendiri... mulut tertutup tapi tangan mengetahui..

oke, PAHAM ? ins'alh ade info lagi nty aku share ng korang. =))







TOLONG VOTE nadia, KAT SINI ..  THANK YOU <33



suka? LIKE & COMMENT keyh ^_^



No comments: