MY PAGE


XOXO

Saturday, July 30, 2011

Tips : mengatasi tekanan

hello Peeps ! selamat petang...
jup lagi nak teman mama beli barang nak buat biskut raya laa. auw ! tak sabarnyee >.<

sayang2 semua ! harini nad nak share Tips lagii....
yang diadaptasi drpd majalah remaja.. *rajin plak membaca n nak share ng korang =)
nak taw info n lebih banyak Tips ?? Klik Sini

sesungguhnye, kita semua pernah mengalami tekanan kan ?? kekadang tuh sampai tak taw, ape yang menyebabkan tekanan... Haihh ! tu lagi teruk n salu jugak berlaku kat diri neh.. grr
ade 5 drpd 17 tip utk menghindar diri drpd tekanan !
1. Dalam 1 kajian Barat mengatakan, kalau kita melakukan LIMA KEBAIKAN, terbukti kita dpt membangkitkan rasa BAHAGIA. tak ade masalah utk kita bangkitkan rasa bahagia itu bila2 masa je.. contohnye, tibe2 kita dihampiri sum1 yang mintak tolong tunjuk arah jalan..inilah masanye kita menghimpunkan kebaikan tu, dan membangkitkan rasa BAHAGIA !
2. Sebenarnye lebih mudah utk kita memaafkan diri sendiri kalau keputusan yang kita pilih tak berhasil.. sekurang2nya kita berani ambil risiko dgn keputusan kita sendiri kan. TAPI kalau kita sendiri yang ragu2 dlm buat keputusan, itulah perkara yang sukar dimaafkan.terus mengundang kekecewaan.Kita seharusnya pantas bertindak agar diri sendiri tidak mengalami kerugian di kemudian hari
3. Imbau kembali kenangan INDAH yang pernah terjadi kat kita.. kompom mood CERIA dpt dibangkitkandlm diri dgn tibe2.. ape lagi, bukak lappy kesayangan , senaraikan satu per satu saat bahagia korang. Haa.. mesti banyak kan ??then SAVE. kalau berlaku lagi tekanan, bukak balik senarai tuh, bace balik.. hehe nak try laa.. huhu
4. KETAWA TERBAHAK - BAHAK mampu mengurangkan hormon 'cortisol'yang menjadi penyebab stress. Dekati sum1 yang boleh buatkan kita ketawa memanjang, bace buku ke, tgk maharaja lawak (utube) kee... walaupon lawak tak berapa nak lawak, gelak jee kuat2 ! HAHAHA... -_-*yang pasti ni selalu aku buat tym kecewa, sakit aty + sedih =)
5. Sangat RUGI kalau kita menahan sehabis tenaga utk menahan air mata drpd jatuh berjuraian. kalau kita tahan air mata tuh, stress + sedih akan jd lebih berat dlm hidup. utk melegakan emosi, lebih baik kita biarkan air mata tu mengalir kerana ia mampu menenangkan emosi. Jadi tak perlu tahan menangis ok !! *selalu aku tahan nangis, penink pale dibuatnye. tak suka nangis laa.



suka? LIKE & COMMENT keyh ^_^



4 comments:

CIK FERRA AWW said...

NICE INFO. BULEH GUNA TIME NAK PERIKSA ^^

~naddy~ said...

@CIK FERRA AWW

boleh :)

Wani said...

bab ketawa tu memang saya suka ! haha

~naddy~ said...

@Wani

haha.. rasa hebat n ceria sentiasa. :)